Kamis, 07 Desember 2017

Kebudayaan Banjarnegara

Adat/Tradisi

Adat istiadat nang Banjarnegara padha baen karo adat istiadat Jawa umume. Termasuk uga upacara-upacara adat nang Banjarnegara meh padha karo upacara adat Jawa umume, antarane:
  • Sadranan
    Sadranan utawa nyadran yakuwi rangkean kegiatan keagamaan sing wis dadi tradisi sing dilakoni nang wulan Syakban (Ruwah) menjelang wulan Ramadhan (Puasa).
    Tradisi Sadranan wis umum dilakoni masyarakat muslim Asia Tenggara ning kadang beda jeneng karo beda rangkean kegiatane. Masyarakat Jawa, termasuk juga masyarakat Banyumasan ngelakoni tradisi kiye sebagai penghormatan maring arwah leluhur, kerabat/sedulur.

    Sejarah

    Jaman gemiyen acara sadranan dilakoni kanggo pemujaan maring leluhur uga njaluk maring arwah leluhur, sebab dipercaya nek arwah leluhur sing wis meninggal kuwe jane esih urip bareng nang dunia kiye. Upacara sadranan jaman gemiyen nganggo ubarampe sing isine sesajen panganan-panganan sing ora enak dipangan contone: daging mentah, getih ayam, kluwak lyy.
    Bar Agama Islam melebu, para Wali ngerobah upacara sadranan kiye kanthi cara alus ben pada karo ajaran Islam. Pemujaan karo permohonan maring leluhur dirobah dadi dhonga maring Gusti Allah. Sesajen sing ora enak dipangan diganti dadi sajian panganan sing enak. Upacara sing gemiyen dianakna nang kuburan terus dipindah nang Masjid utawa Mushalla/Langgar uga bisa nang omah kerabat sesepuh/pinisepuh.
  • Begalan


    Hasil gambar untuk foto begalanBegalan kuwe pacakan seni tutur tradisi sing diramu seni tari, pigunane nggo srana nyumponi urut-urutan upacara Pengantenan. Di gelar sejrone acara tekane rombongan penganten lanang mlebu maring plataran (latar) penganten wadon. Uba rampene wujud alat-alat dapur sing diarani "Brenong Kepang". Kuwe jan-jane salah sijine gawan penganten lanang, go nyumponi syarat adat mBanyumas sing tegese (makna simbolis)gathuk karo falsafah Jawa khususe wewengkon mBanyumas. Contone: ilir, iyan, cething, kusan, kalo (saringan ampas), tampah (nyiru), sorokan, centhong, siwur, irus, kendhil karo wangkring lan wlira. Egin ditambah maning karo ubarampe sajen, yakuwe pala pendhem, pala gantung, pala kesimpar, kembang pitung rupa/werna, beras kuning, sewernane gegodhongan,gedhang raja lan gedhang emas, endhog ayam,lan liya-liyane egin akeh maning. Sandhangane wong sing kedhapuk upacara begalan kiye kudu nganggo klambi kampret srawa ireng, bebed lancingan bathik Banyumasan,ikete wulung jeblagan, lan sikile kudu nyeker ora kena nganggo trumpah.
    Upacara Begalan kiye isine pitutur nggo penganten sakloron gole arep mbangun somah. Sejrone catur-gunem upacara, kuwe diwedharaken pitutur becik nggo penganten lan tamu sing pada teka ngrubung, kadhang-kadhang dibumboni glewehan-glewehan kepriwe carane wong urip omah-omah lanang-wadon. Pagelaran seni kiye diiring gendhing Jawa Banyumasan [Ricik-ricik, crebonan, gunung sari, gudril lan eling-eling ].
    Maksud lan prelambang dibegal: "sing dibegal, kuwe dudu dunyane, tapi Bajang Sawane kaki penganten lan nini penganten".
    Upacara kiye di wakilaken tukang njoged sing wis biasa (dhukun begalan), gunggunge ana wong loro; sing siji dadi wakile penganten wadon gawane "Wlira" ruyung jambe (sigaran wit jambe), dene wakil penganten/besan lanang nggawa "Brenong Kepang" kuwe isen-isene prabot dapur.
    Biasane bar gelaran, "Brenong kepang" (alat dapur) sing digawa kuwe dibalangaken kanggo rebutan/rayahan penonton.
  • Rajaban
    BULAN Rajab, merupakan satu bulan Hijriyah yang penuh hikmah bagi warga Desa Jalatunda, Kecamatan Mandiraja, Banjarnegara. Di bulan ini, umat Islam memeringati peristiwa penting, Isra Mi’raj Nabi Muhammad SAW. Sejumlah warga Desa Jalatunda melakukan 'ritual' khusus yang sudah menjadi tradisi warga setempat.
    Jumat (8/5) kemarin, ratusan warga berduyun-duyun di lapangan desa. Mereka berkumpul menunggu komando dari tokoh agama dan pemerintahan desa. Tidak hanya tangan kososng, di kepala para ibu-ibu membawa tenong berisikan aneka makanan.
    Sementara, warga laki-laki membawa seperangkat alat kerja bakti seperti sapu, cangkul dan lainnya. Mereka berkumpul untuk melakukan ritual tahunan dengan membersihkan makam sesepuh desa serta doa dan makan bersama.

    Ritual tahunan ini diselenggarakan dengan kirab atau mengarak tenong berisi aneka makanan yang diawali dari lapangan desa menuju makam sesepuh desa. Sampai di makam, tokoh agama, tokoh masyarakat, perangkat desa dan warga melakukan tahlil dan doa bersama. Setelah selesai doa, tumpeng dimakan bersama, warga saling tukar makanan yang dibawanya.
    Hasil gambar untuk foto rajaban
  • Cowongan
    Cowongan adalah salah satu jenis ritual atau upacara minta hujan yang dilakukan oleh masyarakat di daerah Banyumas dan sekitarnya. Menurut kepercayaan masyarakat Banyumas, permintaan datangnya hujan melalui cowongan, dilakukan dengan bantuan bidadari, Dewi Sri yang merupakan dewi padi, lambang kemakmuran dan kesejahteraan. Melalui doa-doa yang dilakukan penuh keyakinan, Dewi Sri akan datang melalui lengkung bianglala (pelangi) menuju ke bumi untuk menurunkan hujan. Datangnya hujan berarti datangnya rakhmat Illahi yang menjadi sumber hidup bagi seluruh makhluk bumi, termasuk manusia.

    Arti nama

    Dilihat dari asal katanya, cowongan berasal dari kata “cowong” ditambah akhiran “an” yang dalam bahasa Jawa Banyumasan dapat disejajarkan dengan kata perong, cemong, atau therok yang diartikan berlepotan di bagian wajah (M. Koderi & Fadjar P. 1991:47). Perong, cemong, dan therok lebih bersifat pasif (tidak sengaja). Sedangkan cowongan lebih bersifat aktif (disengaja). Jadi cowongan dapat diartikan sesuatu yang dengan sengaja dilakukan seseorang untuk menghias wajah. Wajah yang dimaksud adalah wajah irus yang dihias sedemikian rupa agar menyerupai manusia (boneka).
    Hasil gambar untuk foto cowongan
  • Ujungan

    UJUNGAN, TRADISI MEMINTA HUJAN

    Ujungan adalah tradisi yang dilakukan dua orang yang dengan sengaja diadu untuk berusaha saling pukul-memukul dengan mempergunakan tongkat yang terbuat dari rotan. Tradisi ini dulu banyak dilakukan oleh masyarakat Kabupaten Banyumas dan Kabupaten Banjarnegara yang digelar dimusim kemarau yang berkepanjangan dengan tujuan untuk memohon turunnya hujan kepada Tuhan YMETongkat pemukul terbuat dari rotan yang diameternya sebesar ibu cari kaki dewasa dengan panjang sekitar 80 cm.
    Sejarahnya, konon ujungan ini bermula dari suatu peristiwa cekcok mulut antara para among tani yang kadang-kadang sampai berujung pada bentrok fisik. Cekcok yang berujung pada bentrok fisik itu terjadi karena perebutan air pada musim kemarau panjang. Pada suatu ketika, para among yang bentrok memperebutkan air ini dibawa kepengadilan desa dan diadili oleh seorang demang. Oleh demang itu justru disuruh melakukan sabetan (ujungan) saja, harapannya dengan demikian Tuhan merasa belas kasihan dan segera menurunkan hujan.
    Tradisi ini juga menggunakan iringan musik meski sederhana. Iringannya menggunakan alat musik seperti : kendang, kempul, saron, saron, serta kadang melibatkan sinden juga.
    Hasil gambar untuk foto ujungan
  • Baritan
    Tradisi baritan kejukut sekang kata barit sing artine sremet(tikus). Baritan esih sering di lakokna nang daerah Binagun Cilacap. Dadi baritan yakuwe acara sing dilakokna pas saurunge wayah pari wis arep pada mrucut ben ora kenang serangan sremet karo hama liane. Baritan kuwe diyakini nang para warga bisa ngusir sremet ben ora pada ngrusak tanduran sing arep pada mratak. dilakokna antara jam 4 nganti jam 6 sore saurunge maghrib sing dipimpin nang salah sijine sesepuh warga nang desa utawa nang kayim daerah kuwe. Acara kue dilakokna nang sesepuh karo warga nang tengah-tengah bulak terus cara ngumpulna warga kuwe mau karo gethok tular wong sekang wong. Nang njero acara kuwe mau warga-warga sing pada melu, pada nggawani sega jangan kaya wong kepungan, tapi segane digawe bunder kaya bal sing gedhene sekepelan tangan sing jumlaeh pitu. Terus salah sijine warga ana sing nggawa tumpeng siji, biasane sih RW ne sing nggawa tumpenge. Sawise pada ngumpul kabeh nang kono, terus didongani nang kabeh warga sing pada teka nang kono, dipimpin nang sesepuh utawa nang pak kayim. Sewise didongani terus sega kuwe mau dipangan bareng-bareng nang kabeh warga sing pada teka, pas pada mangan warga pada ijol-ijolan lawuh sing digawani. Sewise pada rampung mangan, sega karo lawuh-lawuh sing pada ra entong, ditinggal ora ketang secimit. Sewise pada rampung, kabeh warga sing pada teka kuwe mau pada salaman-salaman ndipit saurunge pada bubar dhewek-dhewek.
    Hasil gambar untuk foto baritan
    Hasil gambar untuk foto baritan
  • Udhun-Udhunan
    Udhun-udhunan, yaitu upacara selamatan yang dilaksanakan pada setiap bulan Syawal di Makam Bonokeling, desa pekuncen, kecamatan jatilawang.
    Hasil gambar untuk foto udhun-udhunan
  • Penjamasan Pusaka
    BULAN Suro dalam kalender Jawa sama dengan bulan Muharam pada penanggalan Hijriyah. Khususmnya dalam budaya Jawa banyak ritual yang dilakukan dalam bulan ini. Salah satunya adalah penjamasan pusaka. Pejamasan pusaka adalah pencucian benda-benda pusaka yang merupakan warisan dari leluhur.
    Penjamasan pusaka bukan bentuk dari ritual penyembahan benda pusaka. Melainkan bentuk dari pelestarian benda-benda kebudayaan. Benda-benda pusaka ini bisa berupa keris, tombak, pedang, klewang dan sejenisnya.
    Benda-benda pusaka ini merupakan benda yang dibuat dengan teknologi saat itu yang mencampurkan berbagai logam menjadi satu bilah benda pusaka. Karena kebanyakan benda-benda pusaka ini terbuat dari logam yang rentan dimakan karat. Maka dibutuhkan perawatan minimal setahun sekali dengan penjamasan itu.
    Tidak ada bau-bau mistis dalam pencucian benda pusaka yang kerap disebut sebagai tosan aji. Tidak ada air kembang atau asap kemenyan ketika melakukan pencucian. Semua dilakukan sewajarnya.
    Penjamasan Pusaka Bentuk Pelestarian Benda Budaya
Sebagian upacara adat nang duwur kuwe ana pengarueh sekang ajaran Agama Islam, sebagian maning ana pengaruh sekang ajaran Kejawen, Animisme lan liya-liyane. Khusus enggon nang sekitar pegunungan Dieng akeh tradisi juga adat istiadat sing khas Dieng.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Oleh-oleh Khas Kota Banjarnegara

1. Pepaya Gunung (Carica) Buah Carica (https://budparbanjarnegara.com) Buah Carica, yang memiliki nama latin Carica Pubescens ini masuk...